måndag 5 maj 2008

Kursen når sitt slut

E-smart kursen jag går lider mot sitt slut (och så även jag...) Det ska kännas att läsårsslutet är nära :)

Målen med kursen har varit följande:
  • Utmanande, engagerande och roligt.

  • Öka pedagogernas digitala kompetens.

  • Ökade möjligheter till förbättrade resultat och måluppfyllelse.

  • Insyn i moderna verktyg, som wikis och bloggar, podcasting, och börja använda dem.

  • Inspirera till att IT är kul och hur IT-resurser kan användas i vardagen så elever kan nå bättre resultat.

  • Att stödja och förstärka detförskole- och skolutvecklingsarbete som redan pågår.

  • Öka pedagogernas digitala kompetens enligt EU-direktiven och vår lokala e-strategi

Min uppgift är att plocka ut tre av målen och beskriva på vilket sätt jag valt att arbetat på för att bli e-smart.

Jag har valt följande mål:

1. Utmanande, engagerande och roligt.

Dessa tre ord beskriver det jag jobbat med under våren på ett mycket bra sätt. Jag har utmanat mig själv och eleverna genom att starta upp nya wikisar. Det har varit otroligt engagerande och roligt, mycket tid och engagemang har lagts ner på olika wikisar och bloggen emellanåt, men också åt att surfa runt på nätet och upptäcka alla nya inspirerande sidor och verktyg, så som delicious, där jag börjat samlat bra länkar.

2. Insyn i moderna verktyg, som wikis och bloggar, podcasting, och börja använda dem.

Som jag skrev innan har arbetet med både wikis och bloggar rullat på bra. Både wikis och blogger är jag väl insatt i och har använt flitigt till och från under våren. (Bloggar har jag sedan tidigare varit insatt i då jag använder för provat bruk.) Har även fått upp ögonen för nya användningsområden för dessa verktyg, så som informationskälla, forum att mötas på eller varför inte en skoltidning?

3. Öka pedagogernas digitala kompetens.

Kompetensen har ökat i och med användandet av olika verktyg. Bara man vågar pröva sig fram finns det inga hinder... Tiden på olika workshops och seminarium har gett mig möjlighet att testa mig fram bland diverse verktyg och resurer på nätet, vilket har gett mig en ökad kompetens och större insyn. Den digitala kompetensen fortsätter att utvecklas hela tiden, det finns ju inget stopp för alla möjligheter.

Jag ska även beskriva hur jag arbetat med eleverna.

I min 7:a har jag använt wikisen som "textsamlingsportal". Eleverna skrev texter om svampar och lavar två och två. Fördelen med wikisen var att de hemmifrån kunde göra tillägg och redigera i texten.

Har även tillsamman med min kollega Christoffer haft en problemlösningswikis, där eleverna i år 9 jobbat. De har varit indelade i grupper som tillsammans på wikisen ska lösa ett matematiskt problem. Här ska de på egen hand jobba hemmifrån och tillsammans i gruppen komma fram till bästa lösning. Problemen har bytts ut eftersom.

Mitt nästa steg som e-smart är att fortsätta utvecklas samt att ta in mer av de olika lärresurserna i min undervisning. Erkänner att jag varit lite dålig på den punkten... För att plocka in det i undervisningen måsta jag själv känna mig trygg med det först.

Utvecklingen kommer dock bli vilande ett tag då jag ska vara borta och vara föräldraledig nästa läsår. Jag får försäka hålla igång hemmifrån...

Det var mina tankar för nu, det dyker säkert upp nya, det brukar det göra :) // Karin

Inga kommentarer: